Hällingsjöbacken

Backfräsare i Hällingsjöbacken 1918-1934

Från Hällingsjö till Kungsbacka anlades i slutet av 1700-talet en väg. Den går upp till Ubbhult på en mil lång och brant moränås från istiden. Backen med sin stigning blev svår att ta sig upp för de resande som tog sig fram gående, ridande med häst eller oxforor. En ny väg anlades på 1940-talet.

Här i backen från Hällingsjö började Svenska Motorcykelklubben 1918 med de första backtävlingarna. Backens längd var 930 meter och stigningen inte mindre än 65 meter. De riktigt stora tävlingarna började 1924 då hade Göteborgs Motorcykelklubb bildats och det är den som de kommande åren svarade för de flesta tävlingarna. Detta år ställde 115 anmälda förare upp. Man tävlade i motorcyklar solo, sidovagnsekipage och automobiler.

Året efter i augustitävlingen 1925 var det 150 anmälda tävlande och det var 6000 åskådare som kom för att se de spännande loppen. Entrén till det för allmänheten reserverade områdena vid tävlingsbacken var 25 öre.

Dagens bästa tid bland bilarna i augusti 1925 nådde Sven Du Rietz med sin Dodgeracer. Att köra denna 760 meters sträcka med så skarp stigning som här på 46 sekunder ansågs fenomenalt.

Tävlingarnas sista år var 1934 och då satte i soloklassen för motorcyklar den nordiske mästaren Emil George på Rex banrekord på 22,9 sekunder.

Om backtävlingarna finns en bok utgiven av Hällingsjö Byalag 2002. Den heter ”Bland backfräsare i Hällingsjöbacken 1918-1934”.

Fler bildgallerier från Sätila hembygdsförening



Publicerad av

Kurt Andersson
Föreningsredaktör för Sätila hembygdsförening. Om Du har något att berätta eller några foto från äldre tider och då specifikt området Ubbhult, Ingsjölider ner till Inseredsos, så hör gärna av Dig till mig. Tfn 070 3051978 eller mejla, kurtand@telia.com