Glyxnäs brygga

Kategori: Ångbåtsbrygga

Koordinater: 59.591424, 18.855285

Information om Glyxnäs brygga

GLYXNÄS brygga före 1911

1876.
Startår för ångbåtstrafiken i Blidösundet och till Glyxnäs brygga. Ljusterö Ångfartygs Rederibolag med nybygget s/s Ljusterö (Bergsund). Båten kör bl.a. Blidösundet fram till 1885, då hon tillfälligt lämnar farvattnen. Återkommer 1889, då omdöpt till Blidösund och går fram till 1896.

1881.
S/s Blidö (ex Engsö). Privat konsortium kör från 1881 till 1888 med denna båt. Omdöpt 1889 till s/s Ljusterö.
I en bilaga till Euréns ångbåtskarta 1887 anges att s/s Blidö gick Sthlm-Blidösund-Noor. Noor ligger innanför Rörvik vid Björköfjärden. Kaptenen hette A. Österman och tilläggsplatsen i Sthlm var Karl XII:s torg. Båten gick från Sthlm tisd., torsd. o. lördag kl 2.15 em och från Noor månd., onsd. o. fred. kl. 3.30 fm.
Till Glyxnäs tog det 4 t. 10 min. från Sthlm och kostade 1.50 i salong och 1.00 på fördäck. Till Noor tog det 8 timmar.

1896.
S/s Serla (b. 1874) redas av Waxholmsbolaget och kör fr.o.m. maj 1896 till början av juli 1900, då Serla ersattes av den inhyrda större Caesar (ex Norrtelje, b. 1882).

1901
S/s Waxholm I.

1903
S/s Waxholm II

Under de första åren av 1900-talet insätts vår och höst istället ångfartygen Serla och William Lindberg.

1908
S/s Waxholm III (ex Skärgården, b.1903) ersätter. Denna båt var en stor bidragande orsak till det senare ”blidökriget”.
Hösten 1908 insattes även en konkurrentbåt till Waxholm III, nämligen s/s Blidö (ex Ljusterö, Skärgården, Mariefred, Nya Svartsjölandet, b. 1883). Båten hade köpts in av den förmögne skofabrikören Per Erik Wetterström, ägare till Hästens skofabrik i Uppsala med sommarbostad vid Rosliden, Vagnsunda. Båten övertogs ett halvår senare, på våren 1909 av Waxholmsbolaget och fick gå bl.a. på Blidö östra. Efter att ha anlöpt Vagnsunda och Glyxnäs rundade s/s Blidö södra Blidö och gick först in till Långviken.
På grund av blidöbornas missnöje med trafiken härsknade Waxholmsbolaget till och ställde in all trafik till Blidö östra 1910. Därmed försvann s/s Blidö (tillfälligt) från
Glyxnäs brygga.

1911
Detta år dyker s/s Blidösund och s/s Blidösund II upp.

Antalet båtar till Glyxnäs under resten av 1900-talet har ju varit stort och skötts av ett flertal olika båtar.


Bilder och dokument från Glyxnäs brygga

Visa fler bilder & dokument ›



Tillbaka till överordnad plats

Publicerad av

Kjell Hellberg