Blåa bussbolaget

Kategori: Busstation

Den blå busslinjen som ägdes av Sven Otto Gustafsson startades i mars 1923. Gustafsson hade dessförinnan tillsammans med äldre bröder haft ett hyrverk, där man först hade hästar sedan droskbilar.
Eftersom Arthur Johanzons busslinje ”Det röda bussbolaget” endast hade fyra turer om dagen, sökte och fick även Gustafsson tillstånd att trafikera sträckan Gamla Upsala-Uppsala.
Hans turlista började tidigare på morgonen och gick hela dagen, senare på kvällen och med uppehåll bara för matraster.

Koordinater: 59.896654, 17.638608

Information om Blåa bussbolaget

Med lånade pengar inköpte Gustafsson en tysk buss av märket Hansa Loyd. Förarplatsen var ute i det fria. Bussen var ett stort steg i utvecklingen med plåtade yttersidor som var blålackerade. För ekonomins skull körde Gustafsson själv så gott som hela dagarna.
Trots den blygsamma inkomsten och de låga priserna kunde snart en ny buss inköpas. Även den var av tyskt fabrikat, denna gång en Horsch. I den fick föraren sitta inne och köra och några fler passagerare fick plats. I och med att bussen endast behövde startas med vev på morgnarna gick trafiken bra. Vid ändhållplatserna utanför Odinsborg och Gamla torget rullade bussarna igång på växel. Snart nog kom även svenska bussar från Scania Vabis med moderniteter som startmotorer, stora lyktor, kraftig generatorer och stora batterier.
Resan in till staden kostade på det tidiga 20-talet 25 öre enkel resa från Gamla Upsala och 20 öre från Nyby. Bensinen kostade då 33 öre/l och på 30-talets början gå ner till 25 öre. År 1931 bildades företaget Gamla Uppsala Buss AB, med ett aktiekapital på 25.000:- kr.
Sedan kom andra världskriget och även busstrafiken blev drabbad av avspärrningar och brist på förnödenheter. Gengasen kom med sina kol och vedaggregat, sot, smuts och elände. Det fanns ju inte mycket att åka med, så bussarna måste ju gå och det gjorde de.
Efter kriget kom bilismen igång på allvar och folk började åka bil till sina arbetsplatser så passagerarantalet minskade på linjerna och i saknad av bidrag från stad och kommun såldes linjetrafiken 1973 till Uppsala Buss som sedan dess sörjt för kommunikationen med Uppsalas centrum. Namnet Gamla Uppsala Buss är kvar.

Mer information finns i GUFN år 1992 i en berättelse av Rune och Naemi Gustavsson


Bildgallerier från Blåa bussbolaget

Visa fler bildgallerier från Blåa bussbolaget ›


Bilder och dokument från Blåa bussbolaget

Visa fler bilder & dokument ›



Tillbaka till överordnad plats

Publicerad av

Birgitta Kjellerby
Föreningsredaktör för Gamla Uppsala hembygdsförening. Om du har information om, eller bilder från, Gamla Uppsala är du mycket välkommen att skriva till mig på adressen birgitta.kjellerby@live.se