Röda bussbolaget

Kategori: Busstation

På tidigt 1920-tal begåvades Gamla Upsalaborna med två bussbolag som trafikerade sträckan Gamla Upsala – Uppsala; ”Upsala läns bussbolag”,
de röda bussarna och ”Gamla Upsala bussbolag”, de blå bussarna.
Båda bussbolagen körde samma sträcka.
I Gamla Upsala var ändhållplatsen vid Odinsborg och i Uppsala vid Gamla Torget.

Koordinater: 59.9, 17.633332

Information om Röda bussbolaget

Det ”röda bussbolaget” ägdes av Arthur Johanzon. Han hade körskola på 1920-talet och startade linjetrafiken 1920–21.
Det var en av de första sträckorna som trafikerades i Uppsala län. Den första chauffören var Johanzons svåger Simon Eriksson som också var instruktör vid körskolan.
Körskolan tog emot 20 elever i månaden. Utbildningen kostade 150 kronor. Det var mycket pengar på den tiden.
Svågrarna kläckte snart idén att starta en omnibusslinje mellan Gamla Upsala och staden.

Johanzon ansökte om trafikrättighet, vilket han fick och så startades linjetrafiken med fyra turer om dagen. Första chauffören blev Simon Eriksson.
Den första bussen var en ombyggd lastbil av märket Locomobil. Den hade höga smala däck och en motorhuv som en likkista.
Inredningen var av trä, med långbänkar utefter sidorna.
Förarhytten var öppen och utan förbindelse med passagerarutrymmet. Någon större bekvämlighet för passagerare och
chaufför var det inte tal om. Bussens fjädring i förening med den dåliga vägen gjorde resan ganska stötig.

Buss nr. två var också en ombyggd lastbil. Den byggdes om vid Gamla Upsala snickerifabrik och blev en riktigt bra buss.
Med sina fyra växlar blev topphastigheten hela 70 km/tim.
Bland finesserna var AGA-belysning och snöskovel fastspänd utanpå förarhytten. Passagerarna steg på och av längst bak, där det fanns en liten trappa.
Det betydde att chauffören-konduktören måste sedan han tagit upp avgiften gå ut och gå runt bussen till sin hytt.

Ännu en ombyggd lastbil, nu av märket Garford, fick göra tjänst innan en ”riktig” buss inköptes.

Det blev en Scania, med elstart och förarplats inne i bussen och chaufförsyrket blev genast mycket bekvämare.

Arthur Johanzon ägnade sig också åt motortävling, till och med nere på kontinenten.
I början av 1960-talet sålde Johanzon sitt bussbolag till ägaren av de blå bussarna, Sven Gustafsson.


Bilder och dokument från Röda bussbolaget

Visa fler bilder & dokument ›



Tillbaka till överordnad plats

Publicerad av

Per Hellström
Föreningsredaktör för Gamla Uppsala hembygdsförening. Om du har information om, eller bilder från, Gamla Uppsala är du mycket välkommen att skriva till mig på adressen gamlaupsalahf@gmail.com